مدیریت فرآیند کسب و کار BPMS
مدیریت فرآیند کسب و کار BPMS
مدیریت فرآیند كسب وكار یک روش ساختار یافته و سیستماتیک برای تحلیل، توسعه، کنترل و مدیریت فرآیند با هدف توسعه کیفیت محصولات و خدمات می باشد.
فرآیند، مجموعه فعالیتهای متوالی و مرتبط به هم بوده که محصول خاصی را به وجود میآورد و برای ایجاد این محصول به درون دادههای خاصی (ورودی) نیاز دارد که زمینه را برای درست عمل نمودن آن فراهم میسازند. فرآیند، یک سری منطقی از تراکنشهای مرتبط با یکدیگر است که ورودی را به نتایج و خروجیها تبدیل میکند.
فرآیندهای موجود در هر سازمان برای دستیابی به ماموریت سازمان طراحی شدهاند، تا با عملکرد بهتر نیازهای اساسی مشتریان را تأمین نمایند. برای پاسخگویی به نیازها و خواستههای مشتریان باید فرآیندهای موجود کارایی و اثر بخشی لازم را داشته باشند. یک فرآیند زمانی کارایی لازم را خواهد داشت که بصورت درست انجام گیرد و زمانی از اثر بخشی برخوردار خواهد بود که بصورت درست انتخاب و طراحی شده باشد. فرآیند، معرف یک یا دستهای از فعل و انفعالات است که به منظور تبدیل دادهها به باز دادهها انجام میگیرد. در یک تعریف معادل میتوان گفت فرآیند، یک سری منطقی از تراکنشهای مرتبط با یکدیگر است که ورودی را به نتایج و خروجیها تبدیل میکند.
انواع فرآیندها
فرآیندهای پشتیبانی
این فرآیندها فرآیندهای عملیاتی را پشتیبانی میکنند. مثل حسابداری، استخدام و فناوری اطلاعات
فرآیندهای عملیاتی (اصلی)
این فرآیندها ارزشی را در راستای کسب و کار اصلی سازمان ایجاد میکنند. مثل خرید، تولید، بازاریابی و فروش
فرآیندهای مدیریتی
این فرآیندها فعالیتهای نظام مند مثل مدیریت راهبردی و نحوه اداره سازمان را حمایت میکنند