تاریخچه BPMS
تئوری BPMS
مدیریت فرآیند کسب و کار روشی یکپارچه و نظاممند برای طراحی، اجرا و پایش فرآیندهای کسب و کار است
مدیریت فرآیند کسب و کار مجموعه فرآیندهایی است که به سازمانها کمک میکند تا کارآیی کسب و کارشان را بهبود بخشند. در واقع این مجموعه فرآیندها، کارآیی و اثر بخشی هر سازمان را با اتوماتیک نمودن فرآیند کسب و کار آن سازمان بهینه میسازند. شناسایی فرآیندهای کسب و کار نسبتاً ساده است. اما مشخص نمودن بخشهای مختلف کسب و کار و یافتن صاحبان فرآیندها، دشوار میباشد. مدیریت فرآیند کسب و کار علاوه بر مدیریت فرآیندهای کسب و کار در سازمان، یکپارچهسازی بی درنگ فرآیندها را با تامین کنندگان، شرکای تجاری و مشتریان بر عهده دارد.
اصولاً با توجه به روند تغییرات محیط های کسب و کار، تمرکز اکوسیستم های کسب و کار را می توان به صورت زیر تقسیم نمود:
- تولید بیشتر (تعداد)، دهه 1960 میلادی
- تولید ارزان (هزینه)، دهه 1970 میلادی
- تولید بهتر (کیفیت) ، دهه 1980 میلادی
- تولید سریعتر (زمان)، دهه 1990 میلادی
- تنوع تولید بیشتر (سرویس)، قرن 21 میلادی
بزرگترین چالش کسب و کار عبارت است از تغییر بازار و مشتریان، ظهور رقبای جدید و تغییر قوانین کسب و کار سازمان ها. در نتیجه به مرور زمان نیاز به یک روش و سیستمی برای تعریف، مدیریت، تحلیل و بهینه سازی فعالیت های کسب و کار احساس شد. در گذشته مرسوم بود که برای هر یک از این فرآیندها، سیستمهای جداگانهای در محدوده آن فرآیند تهیه میشد که به سیستمهای جزیرهای معروف بودند. به مرور زمان مشکلات اساسی این نوع نگرش پدیدار میشد که یکی از بزرگترین آنها این بود که چون هر یک از سیستمها برای یک فرآیند خاص تهیه میشد، اتصال سیستمها به یکدیگر مشکل یا حتی غیرممکن بود و از طرفی چون دید طراحی سیستمها در مورد بخشی از سازمان و نه کل آن بود، این سیستمها اهداف کلی سازمان را به نحو مطلوب برآورده نمیکردند. بدین صورت ایده سیستمهای یکپارچه سازمانی به وجود آمد. در این دیدگاه برای سازمان یک سیستم متشکل از تعدادی زیرسیستم مستقل، ولی مرتبط با هم طراحی میشد که مشکلات مذکور را مرتفع میساخت. با این حال یک مشکل اساسی که هنوز هم خودنمایی می کرد، حجم زیاد کار برای طراحی و پیاده سازی این سیستمها بود. به اینصورت مدیریت فرآیند کسب و کار مطرح شد؛ مجموعه فرآیندهایی که با داشتن الگوهای متعدد مورد نیاز سازمانها، روشی یکپارچه برای تعریف، اجرا و مدیریت فرآیندهای کسب و کار سازمانها را ارائه میکرد و با استفاده از متدها و ابزارهای خاص خود حجم کار توسعه راهحلهای اطلاعاتی برای سازمانها را به حداقل میرساند. در زمینه تعریف مدیریت فرآیند کسب و کار و مفهوم آن، بین شرکتهای مختلف و صاحبنظران این رشته اختلافاتی وجود دارد، ولی آنچه عموماً در بین این نظرات مشترک است این است که: مدیریت فرآیند کسب و کار روشی یکپارچه و نظاممند برای طراحی، اجرا و پایش فرآیندهای کسب و کار است که ممکن است در هر یک از آنها افراد یا نرمافزارها در سازمان درگیر باشند.