عنوان بندی نقش آفرینان

نقش آفرینان

نقش، وظایف و محدوده فعالیت مدیران و ذی نفعان در چرخه فرایند کسب و کار

چرخه حیات فرآیند؛ فاز مدیریت اجرایی و ذی‌نفعان

چرخه حیات فرآیند؛ فاز مدیریت اجرایی و ذی‌نفعان


دامنه‌ی فرآیندهای کسب و کار با چندین گونه از ذی‌نفعان با میزان متفاوت دانش، تخصص و تجربه تعریف می‌شود. این افراد به دسته‌های زیر تقسیم می شوند:

مدیر ارشد فرآیندها:
این فرد مسئول استانداردسازی و هماهنگ سازی فرآیندهای کسب و کار در سازمان است. به علاوه، وی مسئول تکامل فرآیندهای کسب و کار متناسب با نیازمندی‌های متغیر بازار است. در نظر گرفتن نقشی روشن و مجزا برای مدیر ارشد فرآیندها مؤید اهمیت مدیریت فرآیندهای کسب و کار در سطح عالی مدیریت است.

مهندس کسب و کار:
این افراد متخصصان حوزه‌ی کسب و کار هستند که مسئولیت تعریف اهداف استراتژیک سازمان و فرآیندهای کسب و کار را بر عهده دارند. اغلب اوقات، مهندسان کسب و کار دارای تحصیلات دانشگاهی غیر فنی هستند. به‌همین خاطر، باید برای آسان‌شدن تعامل با این افراد در رابطه با فرآیندهای کسب و کار، باید از روش‌های ساده‌ای برای مدل سازی فرآیندهای کسب‌ و کار استفاده نمود.

طراح فرآیند:
این فرد مسئول مدل سازی فرآیندهای کسب‌ و کار از طریق تعامل با متخصصان حوزه‌ی کسب و کار و سایر ذی‌نفعان است. توانایی تحلیل بسیار بالا و مهارت‌های ارتباطی بسیار قوی از ویژگی‌های مهم این فرد است.

نقش‌آفرینانِ فرآیند:
این افراد کار عملیاتی واقعی را طی مدت فعال سازی یک نمونه فرآیند کسب و کار انجام می‌دهند. آن‌ها هم‌چنین نقش مهمی در مدل سازی فرآیندهای کسب‌ و کار دارند؛ زیرا دانش خوبی را درمورد فعالیت‌های انجام گرفته و روابط متقابل آن‌ها با فعالیت‌های انجام گرفته به‌وسیله‌ی سایر نقش‌آفرینان فرآیند دارا هستند. این وظیفه‌ی طراح فرآیند است که یک چشم‌انداز منسجم را از این اطلاعات گردآوری و در قالب مدل فرآیندهای کسب و کار بیان کند.

کارکنان دانشی:
این افراد نقش‌آفرینانی هستند که از سیستم‌های نرم‌افزاری برای انجام فعالیت‌های یک فرآیند کسب و کار استفاده می‌کنند. کارکنان دانشی مجهز به دانش تفصیلی در مورد حوزه‌ی نرم افزار هستند و می‌توانند فعالیت‌ها و حتی بخش‌هایی از فرآیندهای کسب و کار را به صورت مستقل انجام دهند.

مسئول فرآیند:
هر یك از مدل‌های فرآیندهای کسب و کار دارای یک مسئول است که مسئولیت کارایی و صحت اجرای فرآیندهای کسب و کارِ به اجرا رسیده مبتنی بر آن مدل را برعهده دارد. وی باید ناکارآمدی‌های فرآیند را کشف کند و آن‌ها را بهبود دهد. این کار با همکاری نزدیک وی با نقش‌آفرینان و طراحان فرآیندها امکان‌پذیر است.

معماران سیستم:
این افراد مسئول توسعه و پیکربندی سیستم‌های مدیریت فرآیندهای کسب و کار هستند و باید اطمینان حاصل نمایند که سیستمی که پیکربندی کرده‌اند می‌تواند فرآیندهای کسب‌وکار را در شرایط زیرساختی حاکم بر سیستم‌های اطلاعاتی موجود فعال سازی نماید.

توسعه‌دهندگان:
این افراد متخصصانی در زمینه‌ی فناوری سیستم‌های اطلاعاتی هستند که مصنوعات  نرم‌افزاری مورد نیاز را برای پیاده‌سازی فرآیندهای کسب و کار تولید می‌کنند. پیاده‌سازی واسط‌هایی برای سیستم‌های نرم‌افزاری موجود نقش مهمی است که بر عهده‌ی توسعه‌دهندگان گذاشته می‌شود

دانلود و نمایش فیلم های مربوط به مدیریت فرآیند کسب و کار

« چرخه حیات فرآیند؛ فاز ارزیابی فرآیند                                                                                                                   بهبود مستمر فرآیند کسب و کار »

آیا اطلاعات سایت شبکه فردا ، پاسخگوی نیاز شما است؟